Mootorsõidukimaks

Alates 1. jaanuarist 2025 hakkab Eestis kehtima uus automaks, mis toob kaasa olulisi muudatusi nii ettevõtetele kui ka eraisikutele. Uue maksu eesmärk on vähendada autode keskkonnamõju, motiveerida inimesi ja ettevõtteid valima vähem saastavaid sõidukeid ning täita riigieelarvet. Käesolevas artiklis anname ülevaate automaksu peamistest aspektidest ja sellest, mida selle kehtestamisel silmas pidada.

Uue automaksu kehtestamine nõuab nii ettevõtetelt kui ka eraisikutelt põhjalikku finantsplaneerimist. Ettevõtted, kes kasutavad oma tegevuses suurt autoparki, peavad hindama automaksu mõju oma kulustruktuurile. Eraisikud peaksid sõiduki ostu planeerides arvestama, kuidas uus maks nende igakuiseid kulutusi mõjutab.

Sõiduki valikul tasub kaaluda investeeringuid elektri- või hübriidsõidukitesse, kuna uus maksusüsteem soosib keskkonnasõbralikumaid valikuid. Enne ostuotsust on mõistlik analüüsida erinevate sõidukite maksumäärasid, et leida endale sobivaim ja kulutõhusaim lahendus.

Automaksu olemus ja struktuur

Automaks koosneb kahest peamisest osast: ühekordsest registreerimistasust ja iga-aastasest aastamaksust. See hakkab kehtima kõikidele Eestis registreeritud sõidukitele, välja arvatud mõned erandid, nagu näiteks alarmsõidukid. Maksu suurus sõltub mitmest tegurist, sealhulgas sõiduki vanusest, CO2 heitkogusest (või teatud juhtudel mootori võimsusest) ja täismassist.

Maksu arvestatakse iga aasta 1. jaanuari seisuga registris oleva omaniku või vastutava kasutaja nimele. Tasuda tuleb kaks korda aastas: 15. juuniks ja 15. detsembriks. Maksu- ja Tolliamet saadab maksuteated jooksva aasta kohta hiljemalt 15. veebruariks, mis annab omanikele piisavalt aega maksu planeerimiseks ja tasumiseks.

Registreerimistasu kui automaksu osa

Registreerimistasu on ühekordne maks, mida tuleb tasuda uue või kasutatud sõiduki esmasel registreerimisel Eestis ning samuti esimesel omanikuvahetusel pärast automaksu jõustumist 2025. aasta jaanuaris. Oluline on märkida, et kui sõiduk ostetakse liisingufirmalt välja või saadakse päranduseks, siis registreerimistasu maksta ei tule – tasu tuleb tasuda alles järgmise müügitehingu korral.

Sõiduautode puhul koosneb registreerimistasu baasosast, CO2 komponendist ja täismassi komponendist. Täiselektriliste sõidukite puhul CO2 komponent puudub. Kaubikute registreerimistasu sisaldab vaid baasosa ja CO2 komponenti. Kui sõiduki registris puuduvad CO2 andmed, kasutatakse arvutamiseks WLTP-meetodi referentsväärtust.

Mootorsõiduki maksumäär korrutatakse mootorsõiduki vanusest sõltuva kordajaga, mis on kahanev sõltuvalt vanusest ja 20 aastase sõiduki korral jõuab nullini.

Mootorsõidukimaksu kalkulaator

Maksuarvestuse lihtsustamiseks on Transpordiameti lehel saadaval mootorsõidukimaksu kalkulaator, millega saab arvutada sõiduki aastamaksu.

Allikas:  Maksu- ja tolliamet